#StudijníSobota

#StudijníSobota IV: Je lepší ubrat sacharidy nebo tuky? (Studie)

12/08/2017

Původně napsané pro: naholkydobry.cz
Dotaz, který mám na stole dennodenně.
Ve 20. století se hlásalo přesvědčení, že tuk z vás udělá jednu velkou tukovou buňku, takže všechny potravinářské pulty světa se zaplnily nízkotučnými výrobky, zatímco teď je nepřítel numero uno sacharid a v době internetů, tabletů, mobilů a počítačů na každém rohu máme nutkání se vrátit k opicím na stromy nebo nechat si vytetovat na ruku ketogenic diet v červeném srdíčku.

Tyhle rozumbradový výkyvy mě moc nebaví. A naštěstí to ani nebavilo Dr. Kevina Halla z Institute of Diabetes a Digestive and Kidney Diseases (Pokud to máte rádi doslova přeložený, tak Institut Cukrovky a Zažívacích a Ledvinových Onemocnění, na mě je to až moc vizuální název asi) a společně se svým týmem se rozhodli tyto dva typy diet porovnat.

Výběr pacientů

Tým vybral 10 mužů a 9 žen, s BMI v průměru 36kg/m2 (nad 30 se už definuje jako obezita), nesměli mít v posledním půl roce větší váhové výkyvy jak 5kg, ženy nesměly být v menopauze, těhotné, kojící, nikdo nesměl mít nějaké závažnější fyzické onemocnění, nesměli brát léky co by mohli ovlivnit výsledky, bez potravinových alergií na jídlo nebo na lokální anestetika, žádní alkoholici, bez psychických problémů, poruch přijmu potravy nebo úmyslného vynechávání skupiny potravin (vegetariáni)

Prostředí

Všichni pacienti zůstali po dobu studie na klinice, bez přístupu k jinému jídlu než jim bylo předloženo, pokud nějaké jídlo nemohli/nechtěli jíst, museli s ním za nutričním specialistou, který jej adekvátně vyměnil. Museli všechno dojíst a pokud měli testovaní návštěvu, probíhala pouze v hlídaném objektu, kde mohli výzkumníci kontrolovat, jestli nedostali nějaké potraviny navíc.

Každý ze sledovaných dostal 5-denní energicky vyváženou stravu (alias stravu relativně odpovídající jejich energetickému výdeji) následovanou 6-denní restrikcí tuků nebo sacharidů. Poté dostali 2-4 týdenní volno, vrátili se zpět na kliniku, opět dostali 5-denní energicky vyváženou stravu následovanou 6-denní restrikcí sacharidů nebo tuků (v opačném pořadí, čili pokud první kolo bylo nízko-sacharidové, po druhé zas nastolili nízko-tukovou dietu)

Každý den museli pacienti chodit hodinu na běžícím páse, aby nahradili běžnou fyzickou aktivitu mimo kliniku.

Kaloricky:

TDEE (alias optimální denní příjem na udržování hmotnosti) – 2880kcal

Prvních pět dní – 2740 kcal , 50% sacharidů, 35% tuků a 15% bílkovin (čili skoro tdee)

Následujících 6dní: o 30% méně kalorií, než TDEE, čili kolem 1920kcal, protein na stejné hodnotě – cca 100g
Nízkotuk – 8% Tuku, 70%Sacharidů, 20%Bílkovin – 1920kcal, 18T, 350S, 105B
Nízkosach – 50% Tuku , 29% Sacharidů, 21%Bílkovin – 1920kcal, 108T, 140S, 101B

Výsledky:

S nízkosacharidovou dietou se snížila produkce inzulinu, zvýšila se oxidace tuků a snížila se oxidace sacharidů (primárně tělo využívá jako zdroj sacharidy a až potom tuky). Pacienti zhubli zhruba 53g tuku na den.

S nízkotukovou dietou sice změny v produkci inzulinu nebo oxidaci nenastali, nicméně snížila se hladina LDL (špatného cholesterolu), pokles leptinu byl nižší a snížil se ghrelin – hormon hladu, viz předchozí Studijní Soboty (u NS se zvýšil), snížil se kortisol (u NS zvýšil) a průměrně zhubli za den 89g tuku – čili o 68% tuku více než u NS.

 

Čili.. tady vidíte, že mnohdy je ten strach a nutkání sáhnout po 50g sacharidů naprosto zbytečný. Na jednu stranu si sice uplně nejsem jistá, jak by se měnily výsledky studie, pokud by probíhala o něco déle (podle mého by se postupem času úbytky tuku víceméně vyrovnaly.. ale bůh ví), na druhou stranu to je jasný důkaz toho, že ať už hubnete jakkoliv, má to prostě co do činění s kalorickou redukcí a ne jen díky restrikci jedné makroživiny.  Sacharidy nejsou zlo, tuky nejsou zlo. Ať si guru v knihách říkají co chtějí 🙂

Pa!
B. <3

PS. Nezapomeňte na včerejší nové video o reverzní dietě 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply