#StudijníSobota

#StudijníSobota – Proč mi nesedí kalorie a makra?

28/11/2017

Tak za prvý, já si uvědomuji, že pro někoho je to naprostá banalita, že je to méně studijní než všechny předchozí studijní soboty a taky si uvědomuji, že vlastně vůbec sobota není.

Takže suma sumárum všechno špatně (ale můžete si ten článek založit a přečíst si ho až o víkendu, třeba jakoby, chápeš).

Ale jelikož se mi zrovna nechce nic počítat do školy (a že bych sakra měla), udělám si pauzičku a alespoň napíšu článek s odpovědí na dotaz, který mi v průběhu spolupráce pokládá zhruba 8/10 klientů.

Splnila jsem makra, ale ne kalorie, co teď?

Kdyby náhodou se u tohohle článku ocitl někdo, kdo o makrech slyší poprvé (ne, není to market pro velkoobchodníky ani vás nebudu strašit zkouškou z ekonomie jak v prváku na VŠE), makra jsou zkrácený název pro makroživiny, alias bílkoviny sacharidy a tuky.
Teoreticky bych sem ještě mohla zařadit alkohol a vláknina má též své opodstatnění v tomto odborném termitu, ale o ní se zmíním až za chvíli a prozatím jedeme dál.

(Kilo)kalorie či v potravinářské chemii častěji používanější kilojouly jsou jednotkou energie. Mohla bych vás tady oslnit svými znalostmi z fyzikální chemie, jak se taková energetická jednotka měří pomocí kalorimetrické bomby, ale položme si ruku na srdíčko, fyzikála asi nebude uplně to nejvíc sexy téma, které byste chtěli číst po večerech ve svém volném čase. Od toho jsem tady tenhle semestr já. Bohužel.

Nicméně zpátky ke joulům, respektive kilojoulům a (kilo)kaloriím  (jedna kalorie se převede vynásobením joulu číslem 4,2, čili 42kJ je 10kcal). V lidském těle je to právě ta hodnota, kterou potřebujete na spálení výše zmíněných makroživin.  Hodnoty jsou tyto (makroživiny v gramech) :

Bílkoviny – 4 kcal

Sacharidy /do kterých patří i vláknina/ – 4 kcal

Tuky – 9 kcal

Alkohol – 7 kcal

(Bílkoviny, sacharidy a tuky na rozdíl od alkoholu naše tělo potřebuje a proto často slyšíte u alkoholu pojem „prázdné kalorie“ – kalorie sice má, ale tělo je k ničemu prospěšnému nevyužije)

Z těchto hodnot vidíte, že teoreticky (a v praxi to tak i je) by měla vždycky vyjít stejná hodnota kalorií v tabulkách. Matematicky se čísla maker vynásobí a vyjde pokaždé jedno číslo.

Proč tomu ale tak po každé není?

Nejčastěji se setkávám s těmito důvody:

1.     Firmy, nejčastěji prodávající „fitness“ výrobky nepočítají vlákninu do sacharidů, jelikož je nestravitelná složka, čili místo 30 sacharidů v potravině máte najednou třeba jen 10 (plus 20 vláknina, napsaná pod tím) a z hodnoty 120kcal máte najednou jen 40.

2.     Násobilka je moc sofistikovaná záležitost – buď jednoduše neumějí počítat, nebo možná mají firmy nějaké jiné, další důvody proč nepočítat nějakou živinu, jako jsem zmiňovala u prvního příkladu.

3.     Potravina má v databázi zapsané jen kcal ale žádné makroživiny – Jelikož databázi utváří uživatelé, najdou se i tací, kteří počítají jen kcal. Čili je pro ně zbytečné zapisovat i makroživiny a potravina je veřejná, čili dřív nebo později ji použije někdo další.

4.     Alkohol – jelikož alkohol není ani jedna hodnota, která se v aplikacích nejčastěji udává, takový cider na vás sice kaloricky vyskočí, ale nebudou vyplněná makra žádná/jen něco málo ze sacharidů (jelikož je z jablek, nebo třeba u likérů jsou další nealkoholové ingredience, které energetickou hodnotu už mají ze základních tří živin) – opět nastane případ, kdy kalorie budou již vyčerpané, ale makroživiny nikoliv. Proto alkohol IIFYMáci zapisují místo sacharidů, aby v tom neměli nepořádek J

5.     Uživatelský error – občas se člověk sekne a při zadávání prostě udělá chybu. Třeba v myfitnesspalu co do databáze jednou hodíte už nikdy nemůžete upravit, takže ve výsledku se mi pak jednou stalo, že sýr měl na 100g balení  170g tuků (což hned od pohledu dává naprostý smysl) a jelikož jsem to propojila s čárovým kódem, nechci ani vědět, kolik lidí mi pokaždé při zapisování večeře zanadává. Nu což.

Suma sumárum, teoreticky by pokaždé mělo vycházet stejné číslo, ale prakticky, kvůli výše zmíněným důvodům se ne vždy v reálu tak stane. Nicméně, nemá cenu pídit se po každé kalorii a potit se kvůli tomu, že místo 1800kcal vám v tabulkách vychází na makro přesně 1805, ale pokud se večer seknete o pár stovek, zkuste se podívat, jestli náhodou není někde napsaný nějaký nesmysl.

You Might Also Like

2 komentáře

  • Reply Gabriela 29/11/2017 at 8:29

    Já ty tvoje články žeru:D

    • Reply Blani 29/11/2017 at 10:42

      YASS!
      Díkýčko 😁❤️

    Leave a Reply